Resultatet af de nye forhandlinger blev den færøske Hjemmestyrelov af d. 23. marts 1948, der efter vedtagelse i Rigsdagen og af det færøske Lagting trådte i kraft d. 1. april samme år.
Hjemmestyreloven forblev uændret i kraft frem til 2005, da den de facto blev ændret af hhv. Lov nr. 578 af d. 24. juni 2005 om de Færøske Myndigheders Overtagelse af Sager og Sagsområder (overtagelsesloven) og Lov nr. 579 af d. 24. juni 2005 om Færøernes Landsstyres Indgåelse af Folkeretslige Aftaler (den udenrigspolitiske fuldmagtslov). Hjemmestyreloven er dog fortsat gældende, hvor den ikke udtrykkelig er blevet ændret.
Nyordningerne fra 2005 skal ses i lyset af, at det færøske Landsstyre i år 2000 havde forhandlet med den danske regering om at oprette en uafhængig færøsk stat, men forhandlingerne havde ikke ført til noget resultat. Lovene fra 2005 kan således ses som en slags rekonstruktion af forholdene.
I hovedtræk er hjemmestyreordningen, at hjemmestyret har den lovgivende og administrative myndighed inden for særlige anliggender, mens rigsmyndighederne har kompetencen inden for sagsområder, der ikke hører under det færøske hjemmestyre, enten som permanente fællesanliggender, eller fordi det færøske hjemmestyre endnu ikke har overtaget disse.
Hjemmestyreloven delte de forskellige sagsområder op i en liste A og en liste B. Efter § 2 skulle anliggender på liste A betragtes som principielle færøske særanliggender, som både hjemmestyret og rigsmyndighederne frit kunne beslutte skulle overtages. Efter lovens § 3 skulle forhandlinger med rigsmyndighederne afklare, om og i hvilket omfang sagsområder anført på liste B skulle kunne overføres som færøsk særanliggende.
Kompetencefordelingen mellem hjemmestyremyndighederne og rigsmyndighederne blev imidlertid væsentligt ændret med overtagelsesloven af 2005, hvor den dobbelte positivliste blev vendt på hovedet. Med overtagelsesloven kan hjemmestyret efter § 2, stk. 1 i loven ensidigt bestemme, hvornår alle andre sagsområder end de permanente fællesanliggender, som er anført i lovens § 1, stk. 2, kan overføres som særanliggende. Ifølge § 1, stk. 2 er permanente fællesanliggender 1) statsforfatningen, 2) statsborgerskab, 3) Højesteret, 4) udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik samt 5) valuta og pengepolitik.
Det formelle udgangspunkt for rigets lovgivningskompetence på Færøerne er, at alle folketingslove gælder for Færøerne, medmindre der i disse er taget forbehold om, at loven ikke gælder for Færøerne. På områder, som er overgået til hjemmestyret som særanliggender, bliver rigslovgivning imidlertid fortolket således, at den ikke gælder for Færøerne, selv om der ikke er taget forbehold.
Høringsbestemmelsen i Hjemmestyrelovens § 7 indebærer i realiteten en betydelig færøsk selvstændighed i lovgivningsspørgsmål, også på fællesområder. Forslag til love, som alene angår Færøerne, skal således efter § 7, stk. 1, 1. pkt. forelægges hjemmestyret til betænkning, inden de fremsættes i Folketinget. På lignende måde skal også love, der i øvrigt vedrører lokale færøske forhold, men som ikke alene angår Færøerne, efter lovens § 7, stk. 1, 2. pkt. forelægges hjemmestyret, inden de sættes i kraft på Færøerne. I praksis har hjemmestyret fået næsten al lovgivning, som er sat i kraft på Færøerne, forelagt til udtalelse, inden den træder i kraft på Færøerne, også lovgivning på retsområder ud over dem, som omfattes af forelæggelsespligten i § 7.
Såfremt hjemmestyremyndighederne ønsker en rigslovgivning sat i kraft på Færøerne, er fremgangsmåden efter styrelsesloven fra 1995, § 47 og § 48, at Lagtinget efter samme procedure som ved lagtingsloves vedtagelse vedtager en indstilling til rigsmyndighederne om den påtænkte regulering.
Ved overtagelse af et område til særanliggende følger, at hjemmestyret påtager sig udgifterne hertil. Imidlertid åbner Hjemmestyrelovens § 9 for den mulighed, at hjemmestyret efter nærmere forhandlinger, og inden for rammerne af en af Folketinget vedtaget lov, kan overtage administrationen af fællesanliggender, mens det økonomiske (fra 1988 indeholdt i bloktilskuddet) og formelle ansvar for lovgivningen fortsat er rigets.
Rigsmyndighederne har, som det fremgår af Hjemmestyrelovens § 5, stk. 2, kompetencen i udenrigsanliggender. Hjemmestyret har dog efter § 8, stk. 3 haft adgang til at gøre særlige færøske interesser gældende ved forhandlinger med udlandet i handels- og fiskerispørgsmål. I særlige færøske sager har rigsmyndighederne også efter lovens § 8, stk. 4 kunnet bemyndige hjemmestyret til at føre direkte forhandlinger med udlandet, forudsat at der var blevet fremsat ønske herom, at forhandlingerne ikke var i strid med rigets interesser, og at den danske udenrigstjeneste medvirkede.
Også udenrigsområdet blev revideret i 2005 med den før omtalte udenrigspolitiske fuldmagtslov. Den væsentligste ændring ift. Hjemmestyreloven er, at Landsstyret efter fuldmagtsloven har ret til at forhandle på vegne af riget i modsætning til tidligere, hvor der kunne gives en bemyndigelse efter færøsk ønske under udenrigstjenestens medvirken.
Ud over de allerede omtalte love har også den interne styrelseslov et potentiale til at melde sig blandt de love, som har betydning for Færøernes konstitutionelle stilling i riget.
Færøernes egen styrelsesordning er et sagsområde på liste A til Hjemmestyreloven og blev overtaget allerede i 1948. I overensstemmelse hermed blev en lov vedtaget om Færøernes styrelsesordning i særanliggender og en tilhørende lov om Færøernes administration. Disse love af 1948 blev i 1995 afløst af en ny samlet styrelseslov.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.