Valgplakater ophængt i Tórshavn op til lagtingsvalget d. 31. august 2019, hvor ni partier var opstillet.

.

Den store sal i Nordens Hus i Tórshavndannede ramme om den afsluttende formandsrunde d. 20. januar 2004 før det forestående lagtingsvalg.

.

Nyere boligblokke i Hoyvík ved Tórshavn i 2021. Boligbyggeriet i Hoyvík har udviklet sig eksplosivt i de seneste årtier.

.

Kønsfordeling blandt opstillede kandidater til kommunevalg og valgte i perioden 1992‑2020 i absolutte tal.

.

Det færøske politiske system er funderet i parlamentarismen. Til lagtingsvalg bliver der valgt 33 repræsentanter til Lagtinget, som vælges for fire år ad gangen. Færøerne blev organiseret i ét valgdistrikt i 2007; før da var landet organiseret i syv valgdistrikter. Alle lovforslag skal have tre behandlinger i Lagtinget, og vedtagne lovforslag bliver bekræftet af lagmanden og siden bekendtgjort på bekendtgørelsesportalen. Alle love og bekendtgørelser er tilgængelige i lovsamlingen på logir.fo.

Ifølge Grundloven skal der vælges to repræsentanter fra Færøerne til Folketinget. Sambandsflokkurin (B) og Javnaðarflokkurin (C) har i 2022 hver deres repræsentant: Edmund Joensen (B) og Sjúrður Skaale (C). Valgdeltagelsen de seneste år har været 60‑70 %.

Lagmanden er valgt af Lagtinget, hvis der ikke er flertal imod forslag til lagmand. Lagmanden udnævner landsstyremedlemmerne. Lagmanden leder og koordinerer arbejdet i Landsstyret. Ifølge forfatningsloven er det lagmanden, der fordeler sagsområderne mellem landsstyremedlemmerne.

Forholdene mellem Færøerne og Danmark er ordnet med udgangspunkt i Hjemmestyreloven fra 1948, kaldet hjemmestyreordningen, og således er magten fordelt mellem de danske og de færøske myndigheder. Med den nye lagtingslov fra 1994 afløste en ordning med ministeransvar den hidtidige med kollegial styring. Lagmanden har tilsyn med, »at hver enkelt landsstyresmedlem administrerer sine sagsanliggender på lovlig og forsvarlig vis« (artikel 33, stk. 3 i forfatningsloven). Inden Landsstyret overtager, bliver der formuleret en regeringsaftale, der beskriver de mål, som regeringen har sat sig for i regeringsperioden.

Den 13. september 2019 blev den nuværende regering dannet mellem Sambandsflokkurin (B), Fólkaflokkurin (A) og Miðflokkurin (H). Bárður á Steig Nielsen, formand i Sambandsflokkurin, blev d. 14. september valgt til lagmand. Regeringen omfatter 17 af de 33 tingmedlemmer. I Landsstyret sidder der seks landsstyremedlemmer ud over lagmanden.

De politiske partier

Efter valget i 2019 er syv partier repræsenteret i Lagtinget. Deres andel af pladserne i Lagtinget bestemmes ud fra deres andel af stemmerne, idet valgsystemet er forholdstalsvalg. Valgdeltagelsen er høj, normalt mellem 85 og 90 %. I 2019 var valgdeltagelsen således 90 %.

Partierne er følgende:

  • Sambandsflokkurin (Samhørighedspartiet) (B) var det første parti på Færøerne, grundlagt i 1906. Et hovedmål for partiet er at bevare rigsfællesskabet mellem Færøerne, Danmark og Grønland, og linjen er borgerlig og socialliberal. Partiet har syv tingmedlemmer (20,3 %). Formanden er Bárður á Steig Nielsen.
  • Javnaðarflokkurin (Socialdemokratiet) (C) blev grundlagt i 1925. Det er socialdemokratisk og lægger stor vægt på solidaritet og ønsker at bevare rigsfællesskabet. Partiet har syv tingmedlemmer (22,2 %). Formanden er Aksel V. Johannesen. Fólkaflokkurin (Folkeflokken) (A) blev grundlagt i 1939. Det er borgerligt og værdikonservativt, lægger stor vægt på frihed og erhvervsvækst og har et selvstændigt Færøerne som mål. Partiet har otte tingmedlemmer (24,5 %), og formanden er Jørgen Niclasen.
  • Tjóðveldi (Republikanerne) (E) blev grundlagt i 1948. Partiet har som hovedmål, at Færøerne skal være et suverænt, selvstændigt land. Det er venstreorienteret og lægger i partiprogrammet vægt på lighed og solidaritet. Partiet har seks tingmedlemmer (18,1 %), og formanden er Høgni Hoydal.
  • Sjálvstýri (Selvstyre) (D) blev grundlagt i 1906 og hed tidligere Sjálvstýrisflokkurin. Partiet, der har som hovedmål at arbejde for en gradvis overgang til selvstyre, er socialliberalt. Det har ét tingmedlem (3,4 %). Formanden er Jógvan Skorheim (der ikke er lagtingsmedlem).
  • Miðflokkurin (Centerpartiet) (H) blev grundlagt i 1992 og lægger stor vægt på kristne værdier og på familien som institution. I partiprogrammet står, at den færøske nation bør have fuld beslutningsret og ansvar. Partiet har to tingmedlemmer (5,4 %). Formanden er Jenis av Rana.
  • Framsókn (Fremskridt) (F) blev grundlagt i 2011 som et værdiliberalt, nationalt parti, der lægger vægt på personlig og erhvervsmæssig frihed. Partiet ønsker, at Færøerne får suverænitet. Det har to tingmedlemmer (4,6 %); forkvinden er Ruth Vang.

Spændingsforhold i færøsk politik

Spørgsmålet om løsrivelse eller samhørighed med Danmark har været et stridspunkt i mange årtier. Landsstyret bestående af Fólkaflokkurin, Tjóðveldi og Sjálvstýrisflokkurin, der overtog ledelsen i 1998, havde som hovedmål, at Færøerne skulle være selvstændigt, og det blev derfor i folkemunde kaldt »selvstændighedslandsstyret«. En færøsk fond skulle være grundlaget for selvstændigheden. Der var forhandlinger med den danske regering om selvstændighed og en overgangsordning, men der blev ikke opnået enighed mellem landene, og der opstod uenighed i Landsstyret om folkeafstemningen om selvstændighed.

Færøernes forhold til Danmark er jævnligt en del af den politiske debat, og skønt spørgsmålet om samhørighed eller løsrivelse i de seneste år ikke har fyldt så meget i debatten, er det en væsentlig dimension i færøsk politik. For at forstå færøsk politik er det imidlertid ikke nok udelukkende at se på dimensionerne højre-venstre og løsrivelse-samhørighed. En mindst lige så væsentligt parameter er verdensanskuelse eller værdiforståelse på en skala fra konservativ til liberal. I forbindelse med behandlingen i Lagtinget og i den offentlige debat i 2016 om at ændre ægteskabsloven, så to af samme køn kunne blive gift, kom de forskellige værdiforståelser tydeligt frem. De værdikonservative ønskede en fastholdelse af ægteskabet som en institution mellem mand og kvinde, mens de værdiliberale ville tillade ægteskab mellem to af samme køn. Eksempelvis var Miðflokkurin, der er værdikonservativt, ihærdigt fortalere for ikke at vedtage lovændringen, mens Framsókn, der er værdiliberale, anbefalede at stemme for forslaget. Debatten var ofte voldsom og følelserne stærke, såvel i Lagtinget som i den offentlige debat. Lovforslaget blev vedtaget (19 for, 14 imod).

Dertil kommer spændingsforholdet mellem hovedstadsområdet (centrum) og resten af landet (periferi); lokalpolitiske hensyn fylder meget i færøsk politik. De seneste år har spørgsmålet om, hvordan fiskeressourcerne skal fordeles, domineret, og det har i høj grad fået spændingen mellem landets forskellige områder frem i lyset. Dette var særligt tydeligt under sidste regering (2015‑19), hvor Javnaðarflokkurin, Tjóðveldi og Framsókn havde som hovedmål at gennemføre en fiskerireform. Under behandlingen af lovforslaget om administration af havets ressourcer (fiskerireformen) blussede striden om ressourcerne op mellem politikere på Norðoyggjar og politikere i hovedstadsområdet. Årsagen til den hårde modstand på Norðoyggjar var frygten for at miste fiskerettighederne, der har afgørende økonomisk betydning for Klaksvík og Norðoyggjar.

Når der skal tages beslutninger om at bore tunneler og udbygge vejnettet, er det tydeligt, at lokalpolitiske hensyn og interesser vejer tungt. Politikerne vil som udgangspunkt arbejde for det område, hvor de har fået flest stemmer.

Inden Eysturoyartunnilin åbnede i 2020, var rejsetiden mellem Runavík og Tórshavn ca. en time. Med den nye tunnel er rejsetiden mellem de to byer kommet ned på ca. et kvarter. Man kan kun gisne om, hvorvidt den forkortede fysiske afstand med tiden vil vise sig i et mindre konfliktfyldt forhold mellem centrum og periferi.

Landsstyrets hovedmål

SEV’s vindmøllepark i Húsahagi, som liggeruden for Tórshavn, var med sit batterisystem, der er specielt udviklet til Færøernes elsystem, et betydeligt fremskridt i den grønne omstilling.

.

Et af hovedmålene i koalitionsaftalen er at omstrukturere fiskeriet og dermed foretage store ændringer i den ordning, som den foregående CEF-regering vedtog. Tidligt i ABH-regeringsperioden vedtog Lagtinget havressourceloven, der bl.a. afskaffede auktionen over fiskerettigheder og gav industrien brugstilladelser med 12 års opsigelsestid, som Lagtinget skal bekræfte hvert år. Der er enighed om, at fiskeindustrien skal være bæredygtig, og at rammerne om denne industri bør være varige og trygge og ikke ændres betydeligt efter, hvilke partier der har magten. Men der er stor uenighed om, hvordan fiskeriet skal administreres.

Regeringen har sat sig for at føre en ambitiøs energi- og miljøpolitik, der lever op til internationale krav. Hovedmålet for energiområdet er, at 100 % af forbruget på land skal dækkes af vedvarende energi i 2030, hvilket vurderes at kræve investeringer for ca. 5 til 10 mia. kr. Man arbejder hen imod, at private virksomheder skal få bedre adgang til SEV’s elektricitetsnet for at fremstille grøn energi.

Det er en målsætning at skabe behandlingsgaranti på sundhedsområdet, således at ventetiden for at komme i behandling bliver højst 30 dage.

Landsstyret arbejder desuden på at udvide boligmarkedet, og planen er, at opgaven skal løftes af både private aktører og det offentlige. Befolkningsvæksten i de senere år har sat boligmarkedet under pres, særligt i hovedstadsområdet. Derfor har spørgsmålet fyldt såvel i politiske tiltag som i den offentlige debat.

Et spørgsmål, som flere regeringer har arbejdet med, er ny lovgivning på socialområdet. Den 1. januar 2021 trådte loven om social sikkerhed og tjenester i kraft, efter at forslaget var blevet vedtaget enstemmigt. Et andet område, der har haft bred opbakning, er digitalisering. I 2020 påbegyndtes anvendelsen af digital identitet, hvilket betyder, at borgere og virksomheder kan kommunikere sikkert og digitalt med den offentlige sektor.

Et område, der for Landsstyret er ømt og kompliceret, er spørgsmålet om adgang til udmarken og regulering af turistindustrien. Det er årsag til stor uenighed, da hensynene er mange og interesserne forskellige. Der arbejdes derfor på at finde en tilfredsstillende og bred løsning.

Der er flere sager, der har bred politisk opbakning. Eksempler på dette er grøn energi, frihandelsaftale med EU samt flere beføjelser på det udenrigspolitiske område.

Færøerne i det internationale samfund

Tusindvis af deltagere gik i paraden Faroe Pride i 2016 i Tórshavn for at vise deres solidaritet med LGBT-miljøet i landet. Det siges, at hele 10 % af befolkningen deltager i den årlige event.

.

Der er bred enighed i Lagtinget om, at Færøerne bør få større råderum på den udenrigspolitiske scene. Der har i flere omgange været forhandlinger på embedsmandsniveau, og med regelmæssige mellemrum bliver spørgsmålet omtalt på møder mellem regeringslederne i Rigsfællesskabet. Dog har resultaterne været forsvindende få og små, hvilket er en udfordring.

Som en del af Arktis vil Landsstyret styrke Færøernes stilling, særligt på det maritime område, på beredskabsområdet og med kommende ressourcer i tankerne. Færøernes stilling er, at det arktiske område skal være et lavspændingsområde.

Færøerne er en del af NATO, og der er i dag bred enighed om medlemskabet. Historisk har spørgsmålet om NATO dog ført til strid og demonstrationer, særligt i 1960’erne og 1970’erne.

Landet har store handelsmæssigeinteresser i både USA, Rusland og Kina, og målet er at have gode handelsforhold til alle tre stormagter. I 2020 underskrev Færøerne og USA en fællesskabserklæring (Partnership Declaration), der har til formål at styrke samarbejdet mellem landene.

Lægmænd i perioden 2004-2022

Procession i Tórshavn til ólavsøka d. 29. juli 2021. Lagtingets medlemmer, medlemmer af Færøernes Landsstyre, biskoppen, alle landets præster og de øverste embedsmænd går fra Lagtingshuset til domkirken. Efter en særlig gudstjeneste går de tilbage til Lagtingshuset, hvor lagmanden holder sin åbningstale.

.

Lagtingets åbning i 1968. Yderst til venstre er det forfatter og politiker Karsten Hoydal. Nummer to fra venstre er direktøren for og grundlæggeren af Tórshavn Skibsværft, Kjartan Mohr, som sidenhen blev politiker og i 1958 stiftede partiet Føroya Framburdsflokkur. Yderst til højre er det den senere lagmand Christian Djurhuus.

.

Jóannes Dan Eidesgaard (f. 1951), lagmand 2004‑08.

Eidesgaard er uddannet folkeskolelærer og blev valgt første gang til Lagtinget for Javnaðarflokkurin i 1990. Han var landsstyremand for sundheds- og socialanliggender 1991‑94, finanser og vicelagmand 1994‑96. Eidesgaard var først lagmand og siden landsstyremand for finanser efter valget i 2008. Han genopstillede ikke i 2011. Han var desuden partiformand i perioden 1996‑2011 og medlem af Folketinget i perioden 1998‑2001.

Kaj Leo Holm Johannesen (f. 1964), lagmand 2008‑15.

Johannesen er uddannet skibsfører og blev valgt ind første gang i 2002 for Sambandsflokkurin. I 2019 blev Kaj Leo Holm Johannesen landsstyremand med ansvar for sundhedsvæsenet. Johannesen var partiformand i perioden 2004‑15; han var stedfortrædende medlem af Folketinget i 2007 og medlem af Tórshavns byråd 1997‑2000.

Aksel V. Johannesen (f. 1972), lagmand 2015‑19.

Johannesen er uddannet cand.jur. og blev valgt til Lagtinget første gang i 2011 for Javnaðarflokkurin. Han var landsstyremand for sundhed 2009‑11 og finanser i 2011, og han blev partiformand i 2011. I 2012 var han desuden stedfortrædende medlem af Folketinget.

Bárður á Steig Nielsen (f. 1972), lagmand siden 2019.

Nielsen er uddannet revisor og blev valgt ind i Lagtinget første gang i 2002 for Sambandsflokkurin. I 2004 blev han landsstyremand med ansvar for finanser. Han forlod politik i 2007, men blev genvalgt til Lagtinget i 2011 og blev desuden partiformand i 2015.

Lagtingsvalg 2008-2019

Møde i Lagtinget i 2020 i den moderniserede Lagtingssal.

.

Lagtingsvalget 2008

Gunstige økonomiske tider prægede valgkampen med løfter om større velfærd og bedre ydelser og tilbud til den enkelte. Etiske spørgsmål var også en del af valgkampen, bl.a. kristendommens rolle i samfundsspørgsmål.

Skønt Javnaðarflokkurin oplevede tilbagegang, bevarede partiet sammen med Sambandsflokkurin og Fólkaflokkurin et flertal efter valget med 20 ud af 33 mandater i Lagtinget. Javnaðarflokkurin dannede et nyt Landsstyre d. 4. februar 2008 med Tjóðveldisflokkurin og Miðflokkurin.

Landsstyret: Jóannes Eidesgaard (lagmand, Javnaðarflokkurin). For Javnaðarflokkurin sad: Hans Pauli Strøm (social og sundhed) og Helena Dam á Neystabø (justits); for Tjóðveldisflokkurin: Høgni Hoydal (udenrigs), Tórbjørn Jacobsen (fiskeri og ressourcer), Kristina Háfoss (kultur, 2008), Óluva Klettskarð (kultur, 2008) og Bjørt Samuelsen (industri); for Miðflokkurin: Karsten Hansen (finans).

Den 26. september 2008 blev der dannet et nyt Landsstyre mellem Sambandsflokkurin, Fólkaflokkurin og Javnaðarflokkurin. Landsstyreperioden 2008‑11 var præget af mange rokader.

Landsstyret: Kaj Leo Holm Johannesen (lagmand, Sambandsflokkurin). For Sambandsflokkurin sad: Jóhan Dahl (industri, 2008‑11, fiskeri, 2011) og Rósa Samuelsen (social); for Fólkaflokkurin: Jørgen Niclasen (2008‑11), Jacob Vestergaard (udenrigs, 2011), Jacob Vestergaard (fiskeri, 2008‑11) og Annika Olsen (indenrigs, 2008‑11); for Javnaðarflokkurin: Jóannes Eidesgaard (2008‑11), Aksel V. Johannesen (finans, 2011), Hans Pauli Strøm (2008‑09), Aksel V. Johannesen (2009‑11) og John Johannesen (sundhed, fra 2011 indenrigs). Helena Dam á Neystabø (kultur, 2008‑11, kommuner, 2011).

Lagtingsvalget 2011

Grundet den økonomiske krise blev økonomien valgets hovedtema. Underskuddet på finansloven og forskellige modeller for beskatning af indtægter fik megen plads i valgkampen. Udfordringer og ejerforhold i fiskerisektoren fyldte også en del i debatterne op til valget.

Valgresultat blev en tillidserklæring til Sambandsflokkurin og lagmanden Kaj Leo Holm Johannesen. Fólkaflokkurin fik også et godt valg, mens partierne til venstre for midten, Javnaðarflokkurin og Tjóðveldisflokkurin, gik tilbage.

Den 14. november 2011 blev der dannet et borgerligt Landsstyre bestående af Sambandsflokkurin, Fólkaflokkurin, Miðflokkurin og Sjálvstýrisflokkurin.

Landsstyret: Kaj Leo Holm Johannesen (lagmand, Sambandsflokkurin). For Sambandsflokkurin sad: Bjørn Kalsø (kultur) og Jóhan Dahl (industri og erhverv); for Fólkaflokkurin: Jørgen Niclasen (finans), Jákup Mikkelsen (2011‑12), Jacob Vestergaard (fiskeri, 2012-15) og Annika Olsen (social); for Miðflokkurin: Karsten Hansen (sundhed); for Sjálvstýrisflokkurin: Kári P. Højgaard (indenrigsanliggender, 2011-13). Landsstyreområdet for indenrigsanliggender blev nedlagt i 2013, og Sjálvstýrisflokkurin var ikke repræsenteret i Landsstyret i perioden 2013‑15.

Lagtingsvalget 2015

Forvaltningen af højkonjunkturen var et hovedtema i valgkampen. Emner som underskud på finansloven, ønsket om flere indtægter til det offentlige og skattelettelser prægede mange af debatterne op til valget. Det andet store valgtema var den forventede fiskerireform. Valget blev en stor sejr til Javnaðarflokkurin. Oppositionen havde fremgang, mens alle partierne i Landsstyret havde tilbagegang.

Den 15. september 2015 blev der dannet et nyt Landsstyre mellem Javnaðarflokkurin, Tjóðveldi og Framsókn.

Landsstyret: Aksel V. Johannesen (lagmand, Javnaðarflokkurin). For Javnaðarflokkurin sad: Henrik Old (2015‑18), Heðin Mortensen (trafik, 2018-19), Eyðgunn Samuelsen (social) og Rigmor Dam (kultur, 2015-19); for Tjóðveldi: Høgni Hoydal (fiskeri og kultur, 2019), Kristina Háfoss (finans) og Sirið Stenberg (social og indenrigs); for Framsókn: Poul Michelsen (udenrigs, industri og erhverv) og Hanna Jensen (uddannelse, 2019).

Landsstyreområdet for kultur blev i 2019 delt op i uddannelse og kultur og blev overdraget fra Javnaðarflokkurin til hhv. Framsókn og Tjóðveldi.

Lagtingsvalget 2019

Uenighed omkring fiskerireformen, voksende turisme, et presset boligmarked og omstilling til grøn energi var vigtige debatemner op til valget. Oppositionen vandt valget, og Fólkaflokkurin blev landets største parti, mens de tre partier i landsstyrekoalitionen alle gik tilbage.

Den 13. september 2019 blev der dannet et nyt Landsstyre mellem Sambandsflokkurin, Fólkaflokkurin og Miðflokkurin.

Landsstyret: Bárður á Steig Nielsen( lagmand, Sambandsflokkurin). For Sambandsflokkurin sad: Kaj Leo Holm Johannesen (sundhed), Helgi Abrahamsen (2019‑21), Magnus Rasmussen (miljø, handel og industri, fra 2021); for Fólkaflokkurin: Jørgen Niclasen (2019‑22), Uni Rasmussen (finans, fra 2022), Jacob Vestergaard (2019‑21) Árni Skaale (fiskeri, fra 2022), Elsebeth Mercedis Gunnleygsdóttir (2019‑21) og Sólvit Emilsson Nolsø (social, fra 2022); for Miðflokkurin: Jenis av Rana (udenrigs og kultur, fra 2019).

Videre læsning

Læs mere om samfund og erhverv på Færøerne

Læs også om

Se alle artikler om samfund og erhverv

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig