Skuespilleren Sofie Gråbøl iført den berømte sweater fra Guðrun & Guðrun underoptagelserne til DR’s tv-serie Forbrydelsen i 2012.

.

Færøsk kunsthåndværk og design har igennem 1900-tallet kendt en opblomstring. Ser man lidt nærmere på, hvordan udviklingen og vilkårene har ændret sig gennem de sidste ca. 100 år, er der tale om at en anonymiseret kollektiv produktion specielt af uldvarer, der er blevet til individuelle brands. Flere lokale kunsthåndværkere og designere arbejder professionelt med deres virksomheder på fuld tid, og dertil kommer de, der har det som et bijob og virke ved siden af deres egentlige arbejde.

Strik som håndværk har haft gode vilkår til at udvikle sig og blive en velbevaret tradition. Hvor man i det meste af det øvrige Europa så en nedgang i mestringen af fx håndstrik i takt med industrialiseringen, har dette ikke været tilfældet på Færøerne. Det kan skyldes øernes isolerede placering, og at man ikke har formået at skabe en egentlig industrialisering af strikvareproduktionen. Men årsagen kan også være, at uld har været og fortsat er et tilgængeligt materiale. Strik kræver desuden meget små redskaber i form af strikkepinde, som er nemme at transportere og ikke mindst at importere. Teknikken har traditionelt primært været brugt til fremstilling af beklædningsgenstande, hvilket også er tilfældet i dag. Andre materialer som for eksempel træ har været mindre tilgængelige, idet der ikke vokser mange træer på Færøerne.

En anden teknik er vævning, som dog er mere kompleks end strik. Derfor har det været afgørende, at nogle af de markante kunsthåndværkere inden for faget har videregivet deres ekspertise gennem privat undervisning og i aftenskoleregi. Blandt disse kan nævnes Olivina Joensen, Marjun Sigurdsdóttir, Tita Vinther og Súsan í Jákupsstovu. Poulina Jóanesardóttir har siden 1990 haft sin egen vævevirksomhed i Tórshavn, hvor hun bl.a. væver stof til færøske nationaldragter.

Der er en voksende interesse for at ernære sig som kunsthåndværker og designer. Den ekspertise, som kulturen har båret med sig, udvikler sig i stigende grad, til trods for at der kun i begrænset omfang findes uddannelsesmuligheder inden for fagområderne. Der er dog nogle forberedende grunduddannelser på Glasir – Tórshavn College, hvor eleverne kan forberede sig til at kunne søge videre på fx designskoler i udlandet. Føroya Fólkaháskúli har også keramik- og tekstilværksted. I slutningen af 1970’erne var der et forsøg på at etablere en kunsthåndværkerskole på Sandoy med Súsan í Jákupsstovu som leder; den eksisterede i fire år.

Traditionen for at overlevere håndværksmæssig viden har imidlertid betydet, at de færøske produkter er af høj kvalitet såvel teknisk som form og udtryksmæssigt. Der er generelt en forkærlighed for at arbejde med lokale produkter og med bæredygtighed for øje.

Tekstildesign

Vágsbotn i bunden af Eystaravág er et af Tórshavns livligste steder med caféer, fiske- og grønttorv og salg af mange forskellige færøske produkter, bl.a. hjemmestrikkede uldvarer som trøjer og sweatere.

.

En af de første, der slog igennem i modebranchen, var Barbara í Gongini. Hun blev uddannet fra Danmarks Designskole i 1996 og lancerede sin virksomhed i eget navn i 2002. Hendes design kan beskrives som avantgarde og androgynt, og hun arbejder ofte i et monokromt sort univers, i faste vævede stoffer og i en asymmetrisk silhuet. Hun er blandt de mest kendte færøske designere og er repræsenteret i mere end 35 lande. Ud over mode arbejder hun også i tværfaglige projekter med film, performance, kunst, lyd og shows.

Guðrun & Guðrun består af duoen Guðrun Ludvig og Guðrun Rógvadóttir. Virksomheden åbnede i 2006 med en mindre butik i Tórshavn. Siden er den ekspanderet til at være repræsenteret i bl.a. New York, Milano og Tokyo. Fra begyndelsen har det været et af kernemålene at kunne bruge ulden, der i begyndelsen af 00’erne for det meste blev brændt af, i takt med at der blev færre og færre spinderier. Et andet kendetegn er, at Guðrun & Guðruns kollektioner altid har en overvejende del i håndstrik, hvilket fører direkte tilbage til den færøske håndværkstradition. Guðrun Ludvig, som er duoens designer, har med sit poetiske og sarte greb formået at forny de traditionelle strikmønstre. Mest kendt er nok den håndstrikkede trøje »Vón« i to farver med en bort af stjernemønster i horisontale linjer på kroppen. Den er lavet af 100 % færøsk uld og blev internationalt berømt gennem den danske tv-serie Forbrydelsen. »Sara Lund-trøjen«, som den også er blevet kendt som, har for alvor vist, hvilken værdi håndstrik har i udlandet såvel som lokalt.

Ullvøruhúsið er en af de nyligt åbnede designbutikker i Tórshavn (2018), og de to designere bag er Jóhanna av Steinum og Karen Sissal Kjartansdóttir. Jóhanna av Steinum blev uddannet fra Central Saint Martin i London i 2007 og lancerede mærket STEINUM i 2010. Hendes strik er kendetegnet ved farvestrålende mønstre og er primært udført i uldfibre strikket i hånden og på maskine. Karen Sissal Kjartansdóttir, som er uddannet cand.merc. og selvlært designer, lancerede Shisa Brand i 2012 med fokus på bæredygtighed og brug af lokalt produceret og forarbejdet uld. Ofte er det med naturfarverne, at Shisa Brand arbejder med grafiske kontraster i ulden. Dette minimerer behovet for indfarvet garn, hvilket mindsker brugen af vand og CO2.

Smykker, interiør og brugskunst

Steinprent ved havnen i Tórshavn består af et internationalt anerkendt grafisk værkstedsamt et galleri, der tilsammen danner et kraftcenter for samtidskunsten på Færøerne.

.

Østrøm er en kunsthåndværker- og designbutik placeret i havneområdet Skálatrøð i Tórshavn, som åbnede i 2012. Ved åbningen var der seks kunsthåndværkere og designere tilknyttet, mens antallet i dag er steget til mere end 30, bl.a. Elisa Heinesen, Rebekka á Fjallinum, Joel Cole, Durita Thomsen, RÓ, EINSTAKT og Klevang. Østrøm har fra begyndelsen været katalysator for de spirende udøvere, som kan præsentere og sælge deres varer i mindre kollektioner rimelig risikofrit, da kunsthåndværkerne og designerne betaler provision af deres salg. Det har gennem årene været med til at etablere flere professionelle kunsthåndværkere og designere, der via eksponering i butikken har kunnet tage springet og åbne deres egen butik.

Alia Gurli udformer smykker af fårehorn i et enkelt geometrisk udtryk, som understreger materialets struktur, farve og styrke i mødet med sølv og guld. Arbejdet med dette krævende materiale hænger sammen med hendes ønske om at puste nyt liv i de lokale ressourcer, som har været overset i nyere tid.

Turið Nolsøe Mohr har siden 2013 fremstillet smykker af basalt, guld og sølv af et minimalistisk og geometrisk tilsnit. Hun er uddannet arkitekt, men valgte også at arbejde med smykker for at komme ned i detaljen med det færøske materiale og tættere på kroppen.

Inden for interiørdesign kan blandt andet nævnes Osmund Olsen, som blev uddannet fra Designskolen Kolding i 2013. I 2014 lancerede han sit firma under eget navn, hvor han primært udformer lamper af akryllameller, som fremstår lette, lyse og modernistiske. Han er en af de få på Færøerne, der arbejder inden for dette felt.

Ragnhild Hjalmarsdóttir Højgaard, som blev uddannet fra Kunstakademiets Designskole i København i 2017, væver og tufter gulvtæpper, lydpaneler og puder af færøsk uld, som hun beholder i dens naturlige farve. Hun har blandt andet været med til at skabe interiør til restaurant NOMA i København og Hilton Garden Inn på Færøerne.

Virksomheden Heimkaer fremstiller også interiør, men i strik. Der er tale om fintstrikket merinould i varierende farver, hvor strukturen optræder tredimensionalt i form af sten eller gennem mønstret i traditionelle nordiske strikmønstre. Heimkaer blev lanceret i 2013 af Ann Højgaard Slot, der er uddannet fra Designskolen Kolding i 2012.

Guðrið Poulsen har siden 1987 haft keramikværkstedet Leirlist i Tórshavn. Hun er uddannet i Island på Myndlista- og handiðaskóli Íslands i 1986 og fremstiller unika brugskunst, oftest i form af kopper, skåle og tallerkner. Hun har i de seneste år desuden arbejdet med udsmykning og mindre kunstværker i keramik.

Videre læsning

Læs mere om kultur på Færøerne

Læs også om

Se alle artikler om kultur

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig