Færøsk billedkunst har undergået en rivende udvikling, der særligt har taget fart siden årtusindskiftet. Efter billedkunstens sene opstart i begyndelsen af 1900-tallet kunne man i lang tid forklare, definere og afgrænse den såkaldte færøkunst ganske snævert som en modernistisk og naturhengiven udtryksform, der ikke sjældent udmøntede sig i et koloristisk landskabsmaleri. Den har imidlertid udviklet sig til en noget mere varieret størrelse, der samler sig i flere spor, hvor landskabet stadig står stærkt både inden for det traditionsrige maleri og i de progressive formeksperimenter.
Niels Kruse, Jógvan Waagstein og Kristin í Geil var autodidakte billedkunstnere, der var med til at grundlægge det færøske landskabsmaleri. Der er meget, der tyder på, at Kruse har fået tilskyndelse til at male fra den amerikanske opdagelsesrejsende Elisabeth Taylor, der i en periode opholdt sig på Færøerne. Her stiftede hun også bekendtskab med den danske billedkunstner Flora Heilmann samt forfatteren Mikkjal Dánjalsson á Ryggi. Kruse er den mest romantiske af de tre pionerer; han fokuserer især på hjembygdens idyl i solnedgangsbilleder. I Jógvan Waagsteins malerier fornemmes en naturalistisk interesse i forhold til landets topografi, mens Kristin í Geil i sine billeder lægger vægt på traditionerne. Flora Heilmann var præstefrue på Viðareiði i ti år og vendte gentagne gange tilbage til Færøerne, hvor hun malede 57 akvareller af gamle huse, kirker og andre motiver med kulturhistorisk betydning, der blev skænket til biblioteket i Tórshavn. Den første færøske billedkunstner med højere uddannelse var Bergithe Johannessen, der uddannede sig i London og København, og som malede lysfyldte landskabsakvareller og ernærede sig som porcelænsmaler på Den Kongelige Porcelainsfabrik i København.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.