Da Nordatlantens kystlande i 1970’erne udvidede deres fiskerizoner til 200 sømil, blev store havområder, som før havde været internationalt farvand, nu til nationale fiskeriområder. Derved ændredes store dele af havfiskeriet fra fiskeri i internationalt farvand til fiskeri hovedsagelig i nationale havområder samt fiskeri, der var baseret på aftaler mellem nationer om kvoter i hinandens havområder.
For Færøerne betød dette, at landet i 1977 fik ejendoms- og forvaltningsret til fiskeressourcerne i et område på ca. 300.000 km2. Men samtidig blev adgangen til traditionelle fjerne fiskeområder begrænset, således at den færøske fiskeflåde i større udstrækning end før var nødt til at operere i færøsk havområde. Der indgås dog årlige aftaler med andre kystlande om adgang til fiskekvoter i hinandens havområder, og rettigheder tilegnes hovedsagelig ved ombytning af kvoter med EU, Storbritannien, Rusland, Norge, Island og Grønland. Derudover foregår der også fiskeri i internationalt farvand. Dette er hovedsagelig rettet mod vandrende pelagiske fiskebestande, der forvaltes i samarbejde mellem de involverede kystlande.
Det færøske fiskeri kan deles op i to hovedsegmenter: bundfiskeri og pelagisk fiskeri. Størstedelen af bundfiskeriet reguleres med fiskedage, der uddeles årligt. Det pelagiske fiskeri forvaltes derimod med årlige kvoter. Reguleringen er baseret på videnskabelig rådgivning og forvaltningsplaner. I mængde udgør pelagiske fisk en større del end bundfisk, således at pelagiske fisk repræsenterer ca. 75 % og bundfisk de resterede ca. 25 % af den samlede færøske fangst. Men fordi bundfisk generelt sælges for højere priser end pelagiske fisk, repræsenterer bundfisk sammenlagt en lidt større andel af den samlede eksportværdi end pelagiske fisk.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.