I 1970 blev Kommunalreformen gennemført i Danmark, og den fik også betydning for Færøerne. I forbindelse med reformen blev bl.a. sygehusområdet, offentlig forsorg og skoleområdet lagt ud til de danske amtskommuner, og statsstøtten til kommunerne blev siden omlagt til et årligt aftalt bloktilskud.
Det færøske hjemmestyre havde i de første år af sin eksistens overtaget flere områder fra liste A og enkelte fra liste B. Men der var sædvanligvis tale om områder, som var nemme at administrere og økonomisk set lette at overtage. Det havde også været tilfældet i årene 1963‑67, hvor en selvstyrekoalition sad på magten.
Større ændringer på dette felt skete først efter 1975, da den såkaldte »overtagelseskoalition « under ledelse af Javnaðarflokkurin blev organiseret sammen med Fólkaflokkurin og Tjóðveldi. Denne koalition overtog allerede i 1976 postvæsenet, som stod på liste A, da man bl.a. forventede, at salg af færøske frimærker ville gøre overtagelsen til en rimelig forretning. På liste A stod imidlertid også sygehusvæsen, offentlig forsorg og skolevæsen. Udfordringen var, at disse særdeles betydningsfulde velfærdsområder ikke blot var administrativt tunge, de var også særdeles udfordrende at overtage fra et økonomisk perspektiv.
Det var derfor ikke muligt for Landsstyret at overtage ansvaret for disse områder med hjemmel i § 2 i Hjemmestyreloven. Men efter Kommunalreformen i 1970 var de danske myndigheder i høj grad interesserede i at finde en lignende ordning for Færøerne som for de danske amtskommuner. Derfor kom der fokus på Hjemmestyrelovens § 9, der gjorde det muligt, at hjemmestyret og regeringen i enighed kunne aftale, i hvilket omfang et sagsområde blev overtaget. I disse tilfælde blev aftalen, at hjemmestyret overtog bekendtgørelsesmyndigheden for områderne, mens statskassen stadig skulle afholde de udgifter, som den havde haft til området. Allerede i 1975 overtog hjemmestyret dele af den offentlige forsorg, deriblandt også pensionsområdet, med hjemmel i § 9. I 1976 blev dele af sundhedsvæsenet overdraget på samme måde, og i 1979 blev skoleområdet også overtaget med hjemmel i § 9. Senere blev også andre dele af disse velfærdsområder på samme måde overtaget af hjemmestyret. Uanset at Landsstyret med disse overtagelser ikke overtog det fulde økonomiske ansvar for alle områderne, blev det nødvendigt at opbygge et stærkt administrativt apparat til disse.
I 1992 blev regering og Landsstyre enige om, at hjemmestyret skulle overtage sagsområdet råstoffer i undergrunden fra liste B med hjemmel i § 2, og siden har Lagtinget haft det fulde ansvar for området.
Finansieringen af områderne på liste A og B, som stadig ikke var overdraget, havde som regel været således, at Landsstyret betalte halvdelen, mens statskassen gennem en refusionsordning betalte den anden halvdel af udgifterne. I forbindelse med overtagelsen af disse områder, som staten stadig skulle finansiere, ønskede regeringen på samme måde som i Danmark, at statsstøtten blev omlagt til et forinden aftalt bloktilskud. Denne ordning blev indført på Færøerne i 1988, og siden har Landsstyret og regeringen forinden aftalt, hvor stor støtten skal være i det eller de kommende år. Herefter refunderede staten ikke længere afholdte udgifter til disse områder; i stedet flyttede regeringen det aftalte beløb til hjemmestyret, som således suverænt kunne disponere over beløbet på den færøske finanslov.
Organisationen af det færøske samfunds administrative system var i 1948 blevet etableret på baggrund af et samfund, hvor hovedparten var administreret af et dansk system. Men med de store overtagelser i 1970’erne blev det problematisk at bevare en enhedsadministration uden en klar ansvarsfordeling mellem områderne.
I 1995 etablerede Lagtinget derfor en ny styrelsesordning, der på det politiske niveau indførte en klar ansvarsfordeling mellem landsstyremedlemmerne og ministeransvarlighed for de enkelte landsstyremedlemmer. Negativ parlamentarisme, som ikke havde været en del af det politiske system, blev samtidig indført. Således kunne Lagtinget med et flertal af alle medlemmerne afsætte et landsstyremedlem, lagmanden eller opløse hele Landsstyret. Det blev desuden sådan, at man ikke længere kunne sidde i både Lagtinget og i Landsstyret. Lagtingets kontrol med Landsstyret blev dermed styrket, samtidig med at lagmanden – ikke Lagtinget som tidligere – fik opgaven at udnævne landsstyremedlemmerne, som han nu også kunne afsætte. En uge efter et mistillidsvotum bevarede lagmanden myndighed til at udskrive nyvalg til Lagtinget.
Samtidig blev der under hvert af landsstyremedlemmerne, der fra 1948 til 1970’erne var vokset i antal fra tre til syv, etableret selvstændige ministerier med ansvar for deres respektive områder og institutioner.
I 2002 blev skoleområdet og offentlig forsorg overtaget på ny, men denne gang med hjemmel i § 2, og områderne kom således både vedrørende lovgivning og finansiering under hjemmestyrets ansvar. Sygehusområdet er stadig ikke overtaget på ny af hjemmestyret efter § 2. Men forskellen mellem de delvise § 9- og hele § 2-overtagelser er med omlægningen af statsstøtten til bloktilskud blevet mindre betydningsfuld for hjemmestyrets reelle ansvar og råderum vedrørende § 9-overtagne områder, da Lagtinget med omlægningen ad anden vej har fået det fulde økonomiske ansvar for sygehusvæsenet.
Hjemmestyreloven er stadig gældende, men en revision i 2005 indebar, at områderne på liste B, der kræver enighed mellem parterne for at blive overtaget, blev afskaffet. Og i stedet for en positivliste over de sagsområder, som kunne overtages, udfærdigedes en positivliste over de sagsområder, der ikke var omfattet: statsforfatningen, statsborgerskab, Højesteret, udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik samt valuta- og pengepolitik, som er danske ansvarsområder. Bortset fra disse sagsområder er det hjemmestyret, som bestemmer, om et område skal overtages, og som forhandler med den danske regering om tidspunktet for overtagelsen.
Læs videre om
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.